Načítání...

• 20 km
  • 1250 m
  • Ano

Krásný výstup na rozlehlý travnatý vrchol Ploská, občerstvení na chatě pod Borišovom a výstup na Borišov. Nádherné výhledy a klidná atmosféra, kterou podtrhují zvonky ovcí, pasoucích se na okolních svazích.

Číst dál

Výstup na Ploskou

Z konečné autobusu se vydejte po žluté značce zpátky po silnici. Minete chatu Horec a kousek za ní, na křižovatce u kaple, odbočte vlevo do stoupající ulice. Pokud přijedete autem, právě v této ulici se obyčejně parkuje. V zatáčce pokračujte rovně na širokou polní cestu, která vás v několika táhlých serpentinách provede bukovým lesem na horské pastviny s výhledem na Ploskou, skalnaté partie vrcholu Čierny kameň a Rakytov. Za nedlouho vpravo od cesty uvidíte dvě salaše. V létě bývají využívány pastevci, ale mimo sezónu je obvykle jedna z nich odemčená a dá se v ní i přespat.

Kousek za salašemi ještě projdete okrajem lesa a brzy začnete stoupat travnatým svahem do sedla Ploskej (1 396 m). Hned pod sedlem je přístřešek, se stolem a lavicemi, který přijde vhod při náhlém zhoršení počasí.

Vydejte se po žluté značce, která nejprve mírně stoupá k místu, kde z cesty vpravo odbočuje zelená značka, obcházející vrchol Ploské. Pokud byste se po ní vydali, po chvilce narazíte na pramen. Cesta na Ploskou však pokračuje dál po žluté značce krátkým prudkým úsekem a následně vás téměř po rovině dovede k rozcestí na vrcholu. Ploská (1 532 m) je bohatá na výhledy – spatřit odtud můžete Malou Fatru s výrazným Velkým Rozsutcem úplně vpravo, Velký Choč, Západní Tatry, Nízké Tatry a dokonce i okraj Vysokých Tater. Z velkofatranských vrcholů jsou nejvýraznější Rakytov, Čierny kameň, sousední Borišov a hřeben s vrcholy Ostredok a Krížna. Pokud si chcete túru zkrátit, můžete tady odbočit vlevo a po červené značce sejít přímo na rozcestí Chýžky.

Chata pod Borišovom

Naše túra pokračuje také po červené značce, ale rovně, nejprve pozvolným sestupem, při kterém se pomalu odkrývá stále více z Borišova, až se ukáže i chata pod Borišovom na jeho úpatí. Svah však rychle změní sklon a trochu potrápí kolena při sestupu k rozcestí nad Studeným (1 318 m). Odtud je to kousek na rozcestí chata pod Borišovom (1 260 m). K samotné chatě ale musíte ještě pár desítek metrů vystoupat po žluté značce.

Chata pod Borišovom je horská chata každým coulem – zásoby se sem nosí na zádech a není tu zavedena elektřina.

Výstup na Borišov

Žlutá značka vede dál strmým stoupáním na travnatý vrchol Borišova (1 510 m). Výhledy z Borišova jsou podobné těm z Ploské, ale mnohem lépe je odtud vidět do Turčianské kotliny na město Martin a okolní vesnice. Až si dosyta užijete výhledů, sestupte k chatě a pokračujte zpět na rozcestí nad Studeným.

Sestup do Vyšné Revúce

Na rozcestí odbočte vpravo na modrou značku a mírně stoupající pěšinou budete traverzovat západní svahy Ploské. Cestou překročíte pár potůčků, ze kterých se dá nabrat voda. Traverz ústí na širokou část hřebene na červeně značenou cestu z vrcholu Ploské, vedoucí na rozcestí Chyžky (1 310 m).

Odbočte vlevo na žlutou značku a po mírně klesající pěšině dojdete k salaši pod Kýškami. Ta je otevřená celoročně a je povolené tu spát i vedle ní stanovat. Kousek pod salaší se cesta stáčí na louku vpravo, a za chvíli vchází do lesa.

V lese cesta nejprve pozvolna klesá jako dosud, ale po chvíli už je klesání prudší, a tak rychle sestoupíte až na dno doliny k přístřešku. Tady začíná asfaltová cesta, která vás provede Zelenou dolinou až zpět do Vyšné Revúce (725 m). Žluté značka vás provede přes pár křižovatek a brzy dojdete zpět na zastávku autobusu nebo trochu dál k zaparkovanému autu.

Video

Užitečné info

Jeďte vlakem do Ružomberku. Naproti vlakové stanici je autobusové nádraží, odkud jezdí každou hodinu nebo dvě autobus do Vyšné Revúce. Jeďte až na konečnou, na zastávku „Lipt.Revúce,Vyšná Revúca,Jednota“.

Vyhledat spojení

Autem pojedete též přes Ružomberok a odbočíte na Donovaly a Banskou Bystrici. V Liptovské Osadě odbočíte vpravo na Liptovské Revúce. Auto zaparkujte na boční ulici kde žlutá značka u kapličky odbočuje z hlavní silnice.

Vyšná Revúca sedlo Ploskej (2:00) Ploská (2:30) nad Studeným (3:00) chata pod Borišovom, rázcestie (3:05) Borišov (3:50) chata pod Borišovom, rázcestie (4:20) nad Studeným (4:30) Chyžky (5:15) Vyšná Revúca (7:00)

pramen na zelené značce za sedlem Ploské, pramen u chaty pod Borišovom, chata pod Borišovom, pramen na modře značeném traverzu Ploské

• Jestli máte málo času nebo vám docházejí síly, můžete vynechat chatu pod Borišovom a Borišov a po červené značce sestoupit z Ploské přímo na rozcestí Chyžky (0:30). Tím si zkrátíte túru asi o dvě hodiny a nečeká vás žádné další stoupání.
  • Pokud si chcete pobyt ve Velké Fatře prodloužit, můžete přespat na chatě pod Borišovom, nebo u salaše pod Kýškami.