Načítání...

• 13 km
  • 1200 m
  • Ano

Populární túra na nejvyšší vrchol Malé Fatry – Velký Kriváň. Podél lanovky vystoupáte na hřeben a rozhlédnete se z Kriváně a sousedního Chlebu. Po hřebeni s Velkým Rozsutcem před očima doputujete na Poludňový grúň a přes chatu na Grúni sestoupíte zpět do Vrátné.

Číst dál

Snilovské sedlo

Vykročte po zelené značce z rozcestí chata Vrátna (750 m), zleva obejděte budovu lanovky a začněte stoupat průsekem pod lanovkou, kde se napojíte na širší cestu vedoucí napříč svahem do lesa vpravo. Serpentinami vystoupáte až k místu, kde cesta znovu prochází pod lanovkou a odbočíte na pěšinu vpravo. Ta vede víceméně souběžně s lanovkou a dovede vás až k její horní stanici, odkud je to už jen kousek do Snilovského sedla (1 524 m).

Výstup na Velký Kriváň

V sedle se dejte vpravo po červené značce a pozvolna vystoupáte až na rozcestí hrana Velkého Kriváňa (1 650 m), kde odbočíte vlevo a překonáte zbývající výškové metry na Velký Kriváň (1 709 m). Z vrcholu uvidíte skoro vše, co vás může napadnout – Malý Kriváň, Chleb a chatu pod Chlebom vpravo od něho, Stoh, Malý Rozsutec, Velký Rozsutec, Vrátnou dolinu a při dobrém počasí i Babí horu, Pilsko, Velký Choč, Velkou Fatru, Západní Tatry, Nízké Tatry a tak dále.

Výstup na Chleb

Sestupte zpět po stejné cestě do Snilovského sedla a pokračujte po červené značce mírným stoupáním mezi kosodřevinou a ke konci se strmým svahem po levé straně, až na Chleb (1 646 m), další vrchol s vynikajícím výhledem.

Po krátkém sestupu vystoupíte na Hromové (1 636 m) a přejdete přes sedlo za Hromovým (1 600 m). Za ním se hřeben stáčí vlevo a čeká vás pozvolné klesání přes Steny, jak je tato část hřebene nazývána pro strmé a vysoké svahy po obou stranách. S jediným krátkým stoupáním pozvolna sestoupíte až na Poludňový Grúň (1 460 m), vrchol tak nenápadný, že nebýt cedule, ani byste neřekli, že tu nějaký vrchol je.

Chata na Grúni

Tady končí hřebenová část túry a následuje prudký sestup vlevo po žluté na chatu na Grúni (973 m), nejdříve širokým průsekem mezi stromy, později po sjezdovce, zleva okolo ostrůvku lesa. U chaty odbočte na první pěšinu vlevo, stále žlutě značenou. Po pár desítkách metrů minete pramen a chvilku nato vejdete do lesa. Pozvolným klesáním vás pěšina dovede zpět ke spodní stanici lanovky.

Užitečné info

Ze Žiliny přímým autobusem přes Terchovou do Vrátné doliny, ke spodní stanici lanovky (zastávka „Terchová,,Vrátna výťah“).

Vyhledat spojení

Autem ze Žiliny po silnici č. 583 do Terchové, odtud skrz Tiesňavy do Vrátné doliny na parkoviště u spodní stanice lanovky.

chata Vrátna lanovka Chleb, horní stanice (2:00) Snilovské sedlo (2:05) Hrana Velkého Kriváně (2:25) Velký Kriváň (2:35) Hrana Velkého Kriváně (2:45) Snilovské sedlo (2:55) Chleb (3:20) sedlo za Hromovým (3:35) Poludňový Grúň (4:20) chata na Grúni (5:10) chata Vrátna (5:45)

horní stanice lanovky, chata na Grúni, pramen u chaty na Grúni

• Ušetřit čas a síly můžete využitím lanovky do Snilovského sedla. Pokud půjdete túru opačně, můžete si díky lanovce šetřit kolena.
  • Ze Snilovského sedla je to jen kousek na chatu pod Chlebom (0:25). Zpět na hřeben můžete pokračovat po žluté značce do sedla za Hromovým (1:10).
  • Máte-li dost sil, můžete túru prodloužit na Stoh (1:45) a přes sedlo Medziholie (2:30) sejít do Štefanové (3:15). Odtud se můžete autobusem (zastávka „Terchová,,Vrátna Štefanová“) vrátit ke spodní stanici lanovky, do Terchové nebo do Žiliny. Vyhledat spojení