Načítání...

• 23 km
  • 1080 m
  • Ano

Krásná túra, která vás zavede na rozlehlý, travnatý hlavní hřeben Velké Fatry a na její nejvyšší vrchol Ostredok (1 595 m). Odpočinout si budete moct u nejhezčí velkofatranské salaše – u salaše pod Suchým vrchom.

Číst dál

Výstup na Krížnou a Ostredok

Sledujte zelenou značku, která vás vyvede z vesnice do Suché doliny na rozcestí Horná Hajabačka. Odtud budete velmi pozvolna stoupat dolinou ještě asi 2,5 km. Pak začnete stoupat pod mohutnými svahy Krížné do Rybovské sedla (1 317 m), zpočátku pozvolna, později prudce.

V Rybovském sedle se dejte vpravo a po červené značce vystoupejte travnatým svahem přes 200 výškových metrů na rozcestí pod Krížnou (1 530 m) a pokračujte vpravo posledních několik desítek metrů k vojenskému vysílači na vrcholu Krížné (1 574 m).

Z Krížné pokračujte po červené značce krátkým klesáním a následně téměř rovnou cestou malebným, travnatým hřebenem k vrcholu Frčkov (1 585 m), na který je potřeba vystoupat několik desítek výškových metrů. Odtud je to ještě asi kilometr chůze lehce zvlněnou pěšinou na nejvyšší vrchol Velké Fatry - Ostredok (1 595 m).

Salaš pod Suchým vrchom

Stále sledujíc červenou značku sestupte mírným, asi půl kilometrovým klesáním, následovaným krátkým stoupajícím traverzem do nevýrazného sedla před skalnatým Suchým vrchem (1 550 m). Značená cesta nevede přes jeho vrchol, nýbrž v sedle uhýbá vlevo a klesá po jeho svahu asi 150 výškových metrů. U konce klesání uvidíte po levé straně, necelých 150 metrů od značené cesty, salaš pod Suchým vrchom – veřejnosti přístupnou chatičku, pod jejíž střechou můžete přečkat nepřízeň počasí, případně strávit noc na jedné z postelí v přízemí nebo na podlaze půdy. V salaši je i funkční pec, nemusíte mít tedy strach, že vám bude v noci zima. Asi 300 metrů od chaty je možné nabrat vodu z horního toku potoka.

Okolo salaší zpět do Revúce

Po červené značce pokračujte téměř rovnou pěšinou na rozcestí Koniarky (1 377 m) a dále mírným klesáním se strmějším koncem na rozcestí Chyžky (1 310 m), kde odbočíte vpravo a po žluté značce začnete pozvolna klesat loukou k nedaleké salaši, kde je také možné strávit noc. Na hliněné podlaze je několik dřevěných lavic s matracemi a malá kamna. Oproti salaši pod Suchým vrchom je zde ubytování o něco skromnější.

O kousek níž je ještě jedna, používaná, salaš, kde se dá nabrat voda z pramene. Žlutá značka vede nejprve směrem k ní, ale za skupinkou stromů uhýbá ke skaliskům vpravo a velmi pozvolna klesá loukou. Po 200 metrech odbočí vlevo, napojí se na lesní svážnici a nejdřív mírně, později prudce klesá lesem. Svážnici v lese křižuje několik dalších cest, je tedy potřeba pozorně sledovat značení, abyste nesešli ze správné cesty.

Prudký sestup končí ve výšce okolo 900 metrů na louce u soutoku potoků z několika dolin, kde si můžete odpočinout na lavičkách pod přístřeškem. Odtud vás čeká již jen pozvolné klesání podél potoka asfaltovou lesní cestou, která vás po třech kilometrech dovede na okraj Liptovské Revúce a žlutá značka vás spolehlivě provede přes několik křižovatek zpět ke konečné stanici autobusu.

Užitečné info

Jeďte vlakem do Ružomberku. Naproti vlakové stanici je autobusové nádraží, odkud jezdí každou hodinu nebo dvě autobus do Vyšné Revúce. Jeďte až na konečnou, na zastávku Vyšná Revúca, Jednota.

Vyhledat spojení

Autem pojedete též přes Ružomberok a odbočíte na Donovaly a Banskou Bystrici. V Liptovské Osadě odbočíte vpravo na Liptovské Revúce.

Vyšná Revúca zelena Horná Hajabačka (0:30) zelena Rybovské sedlo (2:40) cervena Krížna (3:25) cervena Ostredok (4:15) cervena Koniarky (5:00) cervena Chyžky (5:20) zluta Vyšná Revúca (7:30)

potok u salaše pod Suchým vrchom, pramen u salaší nedaleko rozcestí Chyžky

• Zkombinovat s túrou na Ploskou a Borišov. Nocleh na salaši pod Suchým vrchom nebo o něco dál na chatě pod Borišovom.
  • Nocleh na chatě pod Borišovom a druhý den pokračovat po turčianské větvi hlavního hřebene po červené značce na Malý Lysec (3:00) a dále po modré na Lysec (4:45) a zkombinovat s túrou na Lysec.