Načítání...

• 16 km
  • 1400 m
  • Ano

Velké převýšení, popolézání po skalách, úchvatné výhledy na Vysoké Tatry na jedné straně a Západní Tatry na straně druhé. Tak by se dal shrnout výstup na symbol Slovenska – Kriváň.

Číst dál

Výstup na Kriváň

Z parkoviště vykročte vzhůru po asfaltové cestě, která vás během chvíle dovede k rozcestí bývalá Vážecká chata (1 180 m), kde odbočíte vlevo a sledujíce zelenou značku vykročíte směrem na Tri Studničky. Dříve tu stával les, ale ten padl vinou větrné kalamity, a tak odtud dnes můžeme sledovat vrchol Kriváně. Cesta pozvolna klesá zpět k silnici, ale těsně než k ní dojdete, odbočíte na další lesní cestu vpravo, která vás během několika minut dovede k rozcestníku v osadě Tri Studničky (1 145 m) – několika malebným chalupám.

Stále sledujíce zelenou značku zamiřte vpravo na stezku dlážděnou kameny, minete altánek a začnete stoupat planinou, která tu zbyla z lesa po kalamitě. Za dobré viditelnosti odtud můžete vidět hřeben Nízkých Tater, včetně Chopku a nejvyššího vrcholu Ďumbieru. Když se konečně dostanete do stínu lesa, rychle se změní v porosty kosodřeviny a tak se před sluncem na dlouho neschováte.

Porosty kosodřeviny necháte za sebou po několika dlouhých serpentinách a dál budete stupat dlouhým traverzem až na rozcestí v Kriváňském žlabu (2 300 m). Kousek před rozcestím překročíte dva potoky, kde si můžete doplnit vodu. Výš už to nepůjde.

Z Kriváňského žlabu začnete stoupat po modré značce, místy budete muset trochu šplhat po skále a dávat pozor na místech se sutí ujíždějící pod nohami. Takto vystoupáte až na hřeben, který budete sledovat až na vrchol. Cesta po hřebeni je většinou technicky nenáročná, i když se najde i pár míst, kde budete muset přiložit ruce k dílu. Cestou minete méně výrazný vrchol Malý Kriváň (2 335 m). Na konci stoupání, až dojdete pod samotný vrchol Kriváně, na vás čeká znovu trocha popolézání po skále. Řetězy byste tu ale hledali marně.

Výhled z Kriváně

Kriváň je nejzápadnější vrchol Vysokých Tater, takže podívate-li se na východ, budete mít celý zbytek Vysokých Tater jako na dlani. Na západě naopak uvidíte Západní Tatry a na jihu v dálce dlouhý hřeben Tater Nízkých. Přímo pod vámi se zrcadlí hladina Krivánskeho Zeleného plesa a o něco dál, v sousední dolině, pak Nižného Terianského plesa.

Na zpáteční cestě sestupte do Kriváňského žlabu. Abyste nemuseli celý sestup absolvovat po stejné cestě, odbočte vlevo na modrou značku. Zpočátku prudkým kamenitým sestupem, později mírnějším traverzem po travnatém jižním hřbetu Kriváně, budete ztrácet výškové metry až nakonec kosodřevinou a lesem dojdete na rozcestí Jamské pleso (1 448 m).

Tady odbočíte vpravo na červeně značenou Tatranskou magistrálu a za několik okamžiků dojdete k samotnému plesu. Jamské pleso není nijak velké, ale možná že právě v tom je jeho kouzlo. Dál vás cesta pohodlným klesáním asi po hodině dovede k bývalé Vážské chatě, odkud je to už jen několik kroků na parkoviště.

Video

Užitečné info

Autem jeďte na Štrbské Pleso, na křižovatce nedaleko něho pokračujte směrem na Podbanské. Asi po devíti kilometrech zaparkujte na placeném parkovišti po pravé straně. Autobusem ze Štrbského plesa na zastávku chata kpt. Rašu. Autobusy jezdí jen v letní sezóně a je jich velmi málo.

Vyhledat spojení

Tri Studničky, parkoviště seda bývalá Vážecká chata (0:05) zelena Tri Studničky (0:15) zelena rázcestie v Krivánskom žlabe (3:00) modra Kriváň (4:10) modra rázcestie v Krivánskom žlabe (5:00) modra Jamské pleso (6:30) cervena bývalá Vážecká chata (7:30) seda Tri Studničky, parkoviště (7:35)

potok před rozcestím v Kriváňském žlabu