Načítání...

• 6.5 km
  • 1000 m
  • Ano

Ješte nedávno nebyl výstup do lyžařského střediska Martinské hole příliš atraktivní. To se změnilo s otevřením nové cesty, vedoucí údolím Pivovarského potoka. Ta ve svém závěru vede „ferratou“ přes lezecké pasáže v úzkém kaňonu, podél kaskád a vodopádů, nebo i po lanových mostech.

Číst dál

Ferratou HZS na Martinské hole

Z konečné autobusu na rozcestí Martin, Stráne (500 m) vás informační cedule navede na asfaltovou cestu vlevo. Trasa je vyznačena červenou značkou, kterou budete sledovat přes několik menších křižovatek a okolo chat roztroušených po lese. Asi po deseti minutách se po pravé straně objeví louka a několik nových domků. Hned za nimi projdete rovně rozcestím a během několika okamžiků se ocitnete v údolí s potokem po levé straně.

Pěšina několikrát překročí kamenité koryto potoka z jedné strany na druhou a půl kilometru od začátku údolí vás dovede k pozůstatkům důlní činnosti ‒ k drtiči kamene, důlním vozíkům a dokonce i zbytku kolejnic s výhybkou.

Asi půl kilometru odtud se údolí na chvíli rozšíří a po dalším kilometru překročíte svážnici na začátek druhé části výstupu údolím. Ta je mnohem náročnější a strmější, při výstupu už budete muset používat ruce. Tady potok vytvořil úzký kaňon s četnými kaskádami a vodopády. Pro bezpečný výstup touto částí byste měli mít přilbu a sedací úvazek a jistit se ferratovým setem za ocelová lana natažená podél obtížných úseků.

Jak budete postupovat ferratou, nebude nouze o napínavé okamžiky. V jednom místě si můžete vybrat krátkou náročnější alernativu, vedoucí přes dva lanové mosty napříč roklinou. Asi po hodině výstupu roklinou se cesta větví na lehčí variantu vlevo (je podobně obtížná jako ta dosavadní) a náročnější variantu vpravo, která je strmější, o něco delší, ale i hezčí. Vydáte-li se vpravo, bude vám přelezení této části trvat asi půl hodiny, pak cesta odbočí vlevo od potoka a po sto metrech vás dovede k místu, kde se zleva připojuje pěšina od lehčí varianty. Pokud zvolíte lehčí variantu, budete zde o pár minut dřív. Na tomto místě se můžete podělit o své zážitky zápisem do výstupové knihy. Via Ferrata má obtížnost B s náročnější C alternativou v závěru. Potřebné vybavení si můžete vypůjčit v prodejně Lacný Skialp ve Vrútkách.

Martinské hole a Velká lúka

Pokračujte dál červeně značenou pěšinou, která se po chvíli prudce stočí vpravo a za nedlouho vyústí na širokou modře značenou cestu na rozcestí Bazová (1 245 m). Odbočte vpravo, projděte okolo malé budovy vodáren a za druhou zatáčkou již uvidíte první chaty na Martinských holích ‒ místním turistickém/lyžařském středisku.

Po pár minutách projdete napříč sjezdovkou a ocitnete se na rozcestí Martinské hole, chaty (1 250 m) poblíž chaty na Martinských holích. Odtud budete pokračovat vlevo po žluté značce asfaltovou cestou. Hned ze začátku se silnice prudce stáčí vlevo na okraji další ze sjezdovek a mírně stoupá až k rozcestí Krížava (1 457 m) pod vysokým vysílačem. Odbočte prudce vlevo na červeně značenou cestu, po které je to už jen čtvrt hodiny k menšímu vysílači na nejvyšším vrcholu Lúčanské Malé FatryVelké lúce (1 476 m); cesta vede z počátku téměř po rovině, jen v závěru je krátké prudké stoupání.

Z vrcholu můžete vidět město Martin a okolní vesnice pod vámi, Kriváňskou Malou Fatru, protější Velkou Fatru a Strážovské vrchy na opačné straně. Za dobré viditelnosti lze spatřit i Velký Choč a hřebeny Západních Tater nebo Nízkých Tater.

Zpět do Martina

Z Velké lúky se vraťte zpět stejnou cestou k chatě na Martinských holích. Tady se můžete občerstvit a odpočinout si po výstupu. Nazpět do Martina se můžete vydat z nedalekého rozcestí po žluté značce, vedoucí prvních několik kilometrů po asfaltové silnici a později serpentinami staré cesty, kterou se na Martinské hole jezdilo v minulosti. Tato cesta je však dost zdlouhavá a poměrně nudná. Proto je lepší vydat se dolů zkratkami, kterými chodí snad všichni místní a které jsou dobře vyšlapané.

Když vyjdete před chatu, vydejte se vlevo k okraji parkoviště. Pod sebou uvidíte vyšlapanou pěšinu, která křižuje širší cestu. Vydejte se po pěšině, přejděte přes cestu a pokračujte mírným sestupem dobře vyšlapanou cestou. Po osmdesáti metrech překročíte další širší cestu, za kterou následuje krátký prudký sestup, mírně se stáčející vlevo. Po dalších několika desítkách metrů odbočte vpravo do lesa na širokou vyšlapanou pěšinu. Jděte po ní asi pět set metrů, až vyústí u křižovatky široké cesty s asfaltovou silnicí, po které vede žlutá značka. Pokračujte po silnici vlevo. V druhé levotočivé zatáčce, na rozcestí Pod Kalužnou (1 053 m), žlutě značená cesta uhýbá prudce vpravo na starou cestu. Jděte po ní několik metrů, dokud po levé straně neuvidíte vyšlapanou pěšinu, po které se pustíte dolů. Toto je první z několika zkratek, jež vedou napříč četnými serpentinami, které zde stará cesta tvoří.

Ať už půjdete po značené cestě, nebo zkratkami, dojdete k rozcestí Hodinovka (855 m), kde je památník v podobě děla. Z těchto míst ostřelovali partyzáni koncem války fašistickou armádu v okolí Martina. Pokračujte značenou cestou nebo zkratkami ještě níž, až dojdete k chatám roztroušeným v lese.

Odtud je to jen několik minut chůze k mostu přes potok. Je nedaleko spodní stanice bývalé lanovky na Martinské hole, kde také začíná asfaltová silnice do Martina. Vydejte se po ní dolů a asi po deseti minutách dojdete nazpět ke konečné stanici autobusu a k parkovišti na rozcestí Martin, Stráne (500 m).

Užitečné info

Vlakem: jeďte do Vrútek, před nádražní budovou se dejte vpravo a hned odbočte vlevo na ulici K. Kalacsaya, kde je zastávka městské hromadné dopravy, spojující města Vrútky a Martin. Nastupte do autobusu č. 10, 23, 24 nebo 27 jedoucího ve směru SAD nebo Ľadoveň (jízdenku zakoupíte u řidiče). Vystupte po necelé čtvrthodině jízdy v Martině na zastávce „Ulica A. Pietra“, vydejte se vpravo a na křižovatce odbočte vlevo. Na druhém přechodu přejděte na druhou stranu ulice na zastávku Ulica Červenej armády. Odtud autobusem č. 40, 41 na poslední zastávku – „Stráne konečná“.

Vyhledat spojení do Vrútek | MHD Martin

Autem: Ze Žiliny po silnici E50 do Martina, tady odbočit vpravo na silnici č. 65 směr Turčianské Teplice. Na čtvrté světelné křižovatce odbočte vpravo a pokračujte asi 3,5 kilometru až na konečnou autobusu MHD, u které je neplacené parkoviště.

Martin, Stráne cervena Ferrata HZS, nástup (1:15) cervena Bazová (2:15) modra Martinské hole, chaty (2:25) zluta Krížava, vysielač (3:00) cervena Velká lúka (3:15) cervena Krížava, vysielač (3:30) zluta Martinské hole, chaty (4:00) zluta Pod Kalužnou (4:30) zluta Hodinovka (5:15) zluta Martin, Stráne (6:15)

chata Martinské hole, pramen pod Velkou lúkou

• Při náhlém zhoršení počasí můžete v nástupu na via ferratu přerušit výstup a pustit se po svážnici vpravo. Po necelé půlhodině dojdete na žlutě značenou cestu, nedaleko pod rozcestím Hodinovka.
  • Sestup z Velké lúky do Bystričky. Nejprve po červené značce kosodřevinou na rozcestí Vidlica (0:15), odtud po žluté přes rozlehlý travnatý hřeben Veterné na kótu Humience a lesem do Bystričky (2:30), kam zajíždí z Martina autobus MHD č. 62 (zastávka „Bystrička Lázky“).
  • Z Velké lúky po hřebeni na Minčol, sestup do Vrútek. Po červené značce zpět na rozcestí Krížava, vysielač (0:10) a dále hřebenem po červené přes rozcestí Pod Krížavou (0:20) a Prašivé (1:00) na Minčol (1:15). Odtud sestup zpět na Prašivé (1:25), dále po žluté přes Dlhú lúku ((1:35), pramen pod stromem kousek od rozcestí) a sedlo za Hradišťom (2:40) na okraj Vrútek ‒ rozcestí ATC Turiec (3:30). Sem zajíždí z Martina přes centrum Vrútek autobus MHD č. 23 (stanice „Kolónia Hviezda ATC“).