Načítání...

Krakova hola - výhledy bez lidí

Nízké Tatry

• 15.5 km
  • 1050 m
  • Ano

Krakova hola je nenápadný vrchol s nečekaně dobrým výhledem. Výstup vede mimo jiné i přes krásné travnaté svahy pod vrcholem Pusté. Krakova hola nepatří mezi nejvyhledávanější vrcholy, proto si tu můžete trochu odpočinout od lidí, kterým se na populárnějších vrcholech nevyhnete.

Číst dál

Demanovská jaskyňa slobody

Z parkoviště se vydejte přes most a pokračujte po modré značce do lesa na dlážděný chodník. Ten vás několika serpentinami zavede ke vstupu do Demanovské jaskyne slobody (info o jeskyni). Na druhé straně širokého prostranství pokračujte dlážděným chodníkem vzhůru do lesa. Po pár minutách dlážděný chodník zmizí a zůstane jen úzká pěšinka, klikatící se vzhůru lesem, tu a tam obcházející nějaké to skalisko. Spolu s chodníkem za sebou také necháte davy lidí. Dál než k jeskyni už chodí málokdo.

Travnaté svahy vrcholu Pusté

Lesem vystoupáte okolo 600 výškových metrů a přejdete dvě maličké horské louky, než konečně vyjdete na travnaté svahy s rozesetými skalisky a stromy. Odtud se otevírají první panoramatické výhledy do Demanovské doliny, na Chopok, ale vidět je už i samotná Krakova hola (1 752 m).

Pěšina traverzuje svah a mírně stoupá až k samotnému vrcholu Pusté (1 501 m), ale přímo přes vrchol nevede. Těsně před krátkým klesáním do sedla Machnaté (1 450 m) je však nádherná vyhlídka, jen několik metrů vlevo od značené cesty. Odbočka není nijak značená, ale správný směr dává tušit vyšlapaná pěšinka. Z vyhlídky je krásně vidět na hřeben Západních Tater, táhnoucí se za vrcholem Poludnica, i na Vysoké Tatry více vpravo. Mezi stromy můžete zahlédnout také Liptovskou Maru.

Krakova hola = krásný výhled

Pokračujte krátkým sestupem na rozcestí sedlo Machnaté (1 450 m) a odtud, stále sledujíc modrou značku, pěšinou po zalesněném hřebeni. Za nedlouho vás cesta dovede na mýtinu po jejímž okraji začnete stoupat do hustých porostů kosodřeviny, kterými je Krakova hola porostlá. Cestou vyřezanou v kosodřevině budete ještě mírně stoupat na rozcestí pod Krakovou holou (1 730 m), odkud už vede jen krátká, asi pětiminutová odbočka na vrcholovou vyhlídkovou plošinu.

Podobně, jako již dříve, uvidíte Západní a Vysoké Tatry. V dálce navíc můžete spatřit také Velký Choč a při dobré viditelnosti i Malou Fatru nebo třeba Babí horu a Kubínskou holi. Na druhé straně přes kosodřevinu uvidíte hlavní hřeben Nízkých Tater s vrcholy Chopok a Ďumbier.

Krakova hola - sestup

Pokud se neradi vracíte stejnou cestou, sestupte z rozcestí pod Krakovou holou po žluté značce přes rozcestí Kosienky, Polana (1 650 m) do sedla Javorie (1 487 m). Odtud po červené značce přes obrovskou ošklivou mýtinu sestupte ke zbytkům lesa, kde narazíte na původní dlážděnou cestu. Ta vás za chvilku dovede na lesní svážnici a za dalších pár minut dojdete na širší prostranství, kde je třeba bedlivě sledovat odbočku vpravo do lesa. Po chvilce dojdete na další velkou mýtinu a po svážnici sestoupíte až k lávce přes potok u rozcestí pod Krčahovom (1 060 m).

Zelená značka vás povede dolů širokou lesní cestou asi tři čtvrtě kilometru, než odbočí na pěšinu vpravo a přes okraj louky vás zavede k autobusové zastávce u rozcestí Lúčky, chata (930 m). Pokud se musíte vracet k autu, můžete se svézt jednu zastávku autobusem, nebo pokračovat dál po zelené značce a necelého dva a půl kilometru na parkoviště dojít po svých.

Video

Užitečné info

Autem jeďte do Liptovského Mikuláše a odbočte na Demanovskou dolinu (popř. lyžařské středisko Jasná), zaparkujte na placeném parkovišti pod Demanovskou jaskyňou slobody. Vlakem se lehko dostanete do Liptovského Mikuláše a z autobusového nádraží (hned vedle vlakového) autobusem směr Demanovská dolina (Jasná) na zastávku Demanovská jaskyňa slobody („Demänovská Dolina,,Jaskyňa Slobody“).

Vyhledat spojení

Demanovská jaskyňa slobody sedlo Machnaté (2:00) pod Krakovou holou (3:00) Krakova hola (3:05) pod Krakovou holou (3:10) Kosienky, Polana (3:20) sedlo Javorie (3:40) pod Krčahovom (4:30) Lúčky, chata (5:00) Demanovská jaskyňa slobody (5:40)

jen občerstvení v Demanovské dolině

• Pokud máte dobrou kondici a dostatek času, můžete si túru protáhnout a ze sedla Javorie pokračovat přes Tanečnicu a Prašivou až na Ďumbier. Podrobnosti viz. výstup na Ďumbier.