Načítání...

• 8.5 km
  • 550 m
  • Ano

Sokolia dolina je jednou z nejdivočejších a nejodlehlejších roklin Slovenského ráje. Jejím největším lákadlem je soustava exponovaných žebříků a mostů podél 75 metrů vysokého Závojového vodopádu, který je nejvyšším vodopádem Slovenského ráje a druhým nejvyšším na Slovensku vůbec.

Číst dál

Kudy k Sokolí dolině?

Sokolí dolina ústí do rokliny Tomášovská Belá asi 3,5 kilometru proti proudu Bieleho potoka od Prielomu Hornádu. Protože jde o jednu z nejodlehlejších roklin ve Slovenském ráji, nějaký čas vám zabere, než se k ústí Sokolí doliny vůbec dostanete. Přístupových cest se nabízí víc:

• Po zelené značce z obce Spišské Tomášovce přes Tomášovský výhlad, rozcestí Biely potok, ústie a Kysel, ústie. (7,5 km; 2:30h)
  • Po modré značce z Čingova přes Prielom Hornádu na rozcestí Biely potok, ústie a dál po zelené přes rozcestí Kysel, ústie. (6,2 km; 2:00h)
  • Z Hrabušic nebo Podlesku přes Hrdlo Hornádu po modré značce dál přes Prielomom Hornádu na rozcestí Kláštorská roklina, ústie. Po zelené značce skrz Kláštorskou roklinu na Kláštorisko, po žluté značce sestup do rokliny Tomášovská Belá na rozcestí Kysel, ústie a dál po zelené značce k ústí Sokolí doliny - viz. túra Kláštorská roklina přes Prielom Hornádu. (8,5 km; 3:30h)

Sokolia dolina

Samotný výstup Sokolí dolinou začíná na rozcestí Sokolia dolina, ústie (569 m) odkud vyrazíte po žluté značce pozvolna stoupající cestou, vedoucí převážně skalnatým korytem potoka nebo v jeho těsné blízkosti. Asi za dvacet minut dojdete ke Skalnému vodopádu, který se obchází po kovovém žebříku vlevo.

Závojový vodopád

Kousek nad vodopádem cesta začne prudčeji stoupat a stáčet se vlevo podél stále se zvyšující skalní stěny. Po chvíli se stáčí vpravo, ale to už se začne odkrývat pohled na 20 metrů vysoký spodní stupeň Závojového vodopádu spolu s prvním dlouhým žebříkem.

Po jeho překonání přejdete po můstku na druhou stranu vodopádu a začnete stoupat po další soustavě žebříků, překonávajících dlouhý a velmi prudký travnatý svah ke druhému můstku. Nad ním je už jen pár stupaček a krátký žebřík podél posledního krátkého stupně a tím necháte Závojový vodopád definitivně za sebou.

Následuje krátká soutěska a za pár minut stanete pod Vyšným vodopádem. Přímo pod něj se dostanete pomocí několika lávek a stupaček. Podél vodopádu vystoupáte po dlouhém žebříku nad skalní stěnu, kde „přestoupíte“ na kratší žebřík a překonáte poslední strmý úsek. Tímto výstupem končí náročná část Sokolí doliny a rozprostře se před vámi její širší horní část s bukovými porosty a klidně tekoucím potokem.

Sestup přes Klauzy

Nakonec vás žlutá značka dovede na svážnici na rozcestí Sokolia dolina, záver (1 002 m), kde si můžete odpočinout na lavicích u stolu pod přístřeškem. Po zelené značce se vydejte vlevo na rozcestí pod Bykárkou (1 000 m) a po žluté značce sestupte zpět do doliny Tomášovská Belá k vodní nádrži Klauzy (643 m).

Vodní nádrž Klauzy sloužila ještě do roku 1950 ke splavování dřeva do Smižan. Většinu roku nízká hladina Bieleho potoka splavování dřeva neumožňovala, a tak když bylo třeba, zvedla se stavidla a průtok se dočasně zvýšil.

U nádrže si můžete nabrat vodu ze studánky. Zpět k ústí Sokolí doliny se dostanete po zelené značce po proudu potoka.

Video

Užitečné info

Viz. popis v úvodu článku.

Sokolia dolina, ústie Sokolia dolina, záver (2:00) pod Bykárkou (2:20) Klauzy (3:20) Sokolia dolina, ústie (4:00)