Načítání...

Chata pri Zelenom plese (Brnčalka)

Vysoké Tatry

• 15.5 km
  • 650 m
  • Ano

Chata pri Zelenom plese, známá také jako Brnčalka, je jednou z nejmalebnějších a nejnavštěvovanějších chat ve Vysokých Tatrách. Leží na břehu Zeleného plesa v nadmořské výšce 1551 metrů a je obklopena impozantními vrcholy, což z ní činí oblíbený cíl pro turisty a milovníky hor.

Číst dál

Výstup na chatu pri Zelenom plese

Nejkratší a nejméně náročná cesta na chatu pri Zelenom plese vede po žluté značce z rozcestí Kežmarská Biela voda, kde je jak zastávka autobusu, tak parkoviště.

Z parkoviště se vydejte po široké, žlutě značené, štěrkové cestě, která pozvolna stoupá zbytky lesa. Po levé straně se tu a tam ukáže Lomnický štít. Jak se budete blížit k rozcestí nad Matliarmi (1 020 m), bude stromů přibývat, až necháte kalamitní oblast zcela za sebou.

Po stejné cestě budete pokračovat dál, po dřevěném mostě překročíte potok Kežmarská Biela voda až dojdete k malé chatce po pravé straně a studánce po levé straně. Pár desítek metrů odtud je rozcestí Šalviový prameň (1 200 m), kde se cesta stáčí vlevo a znovu překračuje potok.

Za krátko minete rozcestí Kovalčíkova polana (1 226 m), u kterého stojí větší přístřešek – poslední možnost úkrytu před špatným počasím před chatou pri Zelenom plese.

Stále sledujíce žlutou značkou pokračujte mírným stoupáním lesem, ze kterého se tu a tam odkryje výhled na Belianské Tatry po pravé straně. S přibývající výškou ubývá stromů a přibývá výhledů, až se před vámi otevře nezapomenutelné panorama Zeleného plesa, nad kterým stojí chata pri Zelenom plese a nad nimi se tyčí Kežmarský štít, Lomnický štít, Pyšný štít, Čierny štít, majestátní Jastrabia veža a Kozí štít. Zbývá už jen překročit lávku přes potok, vytékající z plesa, vystoupat pár metrů a jste na chatě.

Navštívit Brnčalku znamená prožít kouzlo Vysokých Tater v jejich plné kráse. Ať už se sem vydáte za odpočinkem u břehu plesa, nebo jako součást většího dobrodružství v horách, chata a její okolí nabízí nezapomenutelné zážitky. Pro svou relativní nenáročnost je výstup na chatu pri Zelonom plese dostupný široké škále turistů a představuje perfektní kombinaci fyzické aktivity a relaxace v jednom z nejkrásnějších koutů Slovenska.

Info o chatě na: www.chataprizelenomplese.sk

Kam dál

• Jahňací štít 2 229 m – po žluté (2:15) – viz. výstup na Jahňací štít
  • Velké Biele pleso – po červené (0:35)
  • Chata Plesnivec – po červené na Velké Biele pleso a dál po zelené (2:00)

Užitečné info

Vlakem

Vlakem do Popradu, dále autobusem na zastávku Biela Voda u parkoviště na začátku túry. Autobusy jezdí přes Starý a Nový Smokovec a Tatranskou Lomnici.

Vyhledat spojení

Autem

Autem vyjeďte z Tatranské Lomnice směrem na Ždiar, projeďte Tatranské Matliare a necelý kilometr a půl za nimi nechte auto na placeném parkovišti po levé straně.

Zobrazit na mapě

Biela voda, zastávka SAD zluta rázcestie nad Matliarmi (0:30) zluta Šalviový pramen (1:00) zluta Kovalčíkova polana (1:10) zluta chata pri Zelenom plese (2:30) -> a zpět (4:30)

Šalviový pramen, chata pri Zelenom plese

Sestup si můžete zpestřit malou oklikou po červené značce na Velké Biele pleso (0:35) a po modré sestoupit na rozcestí Šalviový prameň (1:35), kde se zase napojíte na popisovanou cestu.

Vyrazit můžete také delší cestou přímo z Tatranské Lomnice po zelené značce k rozcestí Tatranská Lomnica, Grand (0:15), dále po žluté značce na rozcestí pri Tenise (0:45). Odtud po modré značce na rozcestí nad Matliarmi (1:30), kde se napojíte na popsanou trasu.

Tatranské Lomnice je možnost vyvézt se lanovkou na Skalnaté pleso (info) a na chatu pri Zelenom plese pokračovat po červené značce přes sedlo pod Velkou Svišťovkou (celkem 2:30).