Načítání...

• 22 km
  • 1500 m
  • Ano

Náročný přechod přes dvě vysokohorská sedla – Prielom a Polský hrebeň – na kterém nechybí horské chaty, plesa, řetězy, kramle, ani pěkné výhledy. Prostě Vysoké Tatry par excellence.

Číst dál

Hrebienok a Velká Studená dolina

Od nádraží vás Starým Smokovcem (1 010 m) vyvede zelená značka, která dál pozvolna stoupá podél trati pozemní lanovky na Hrebienok (1 285 m). Tady se na chvilku napojíte na červeně značenou Tatranskou magistrálu a příjemnou, mírně zvlněnou cestou s pěknými výhledy dojdete na rozcestí nad Rainerovou chatou (1 304 m). Na rozcestí se odbočuje z magistrály vlevo do Velké Studené doliny. Dolinou vás bude provázet modrá značka, pozvolna stoupající nejprve lesem, později kosodřevinou.

Pohodlný výstup končí prudším výstupem do míst, kde dno doliny úzce sevřeli strmé svahy po obou stranách. Prochází se tu úzkou, skalnatou cestičkou podél skalní stěny po pravé straně. Místo je osazeno řetězy, takže není příliš obtížné ho překonat ani za deště nebo námrazy. O kousek dále překročíte potok po dřevěném mostku a strmým stoupáním se dostanete k Vareškovu plesu.

Zbojnícka chata

Další krátké stoupání vás dovede k okraji Dlhého plesa, které se obchází zprava. I tady narazíte na krátký úsek na šikmé skále s řetězem pro přidržení. Za sucha ale řetěz nebudete vůbec potřebovat. Zbývá jen pár kroků do kopce a už stojíte před Zbojníckou chatou (1 960 m). Po asi 3,5 hodinovém výstupu ze Smokovce Zbojnícka chata přímo vybízí k občerstvení a krátkému odpočinku na terase. Kromě jídla a nápojů je na chatě nabízen také nocleh, ale kapacita je velmi omezená a lůžka bývají na dlouhou dobu dopředu rezervovaná.

Od chaty pokračujte stále po modré značce přes rozcestí při Sesterskom plese (1 962 m), za kterým trochu sestoupíte, překročíte potok spojující Zbojnícke plesá a krátkým prudším stoupáním se dostanete na téměř rovnou cestu v kotlince pod Prielomom. Dlážděný chodník se klikatí trávou a tu a tam obchází obrovské balvany a končí pod závěrečným stoupáním do sedla Prielom (2 290 m). Tady začíná strmý výstup s množstvím kamenů, suti a šikmých skalnatých ploten. Posmeknutí tu hrozí i za sucha a pokud je mokro, je potřeba postupovat zvlášť obezřetně.

Řetězy a kramle v sedle Prielom

Asi po 200 výškových metrech konečně stanete v úzkém sedle Prielom, které je doslova sevřeno mezi stěnami Východné Vysoké a vrcholu Divá veža. Ten nejnáročnější úsek celé túry ale začíná teprve tu, na prvních metrech sestupu ze sedla. Cesta je tu zajištěna několika řetězy a jsou tu i kramle. Aby tu nevznikaly velké fronty, cesta se rozdvojuje a pro sestup slouží traverz po skalní stěny po pravé straně, zatímco turisté v opačném směru stoupající po kramlích vlevo. Pokračuje se úzkým skalnatým žlabem ústícím rovnou do strmého suťového pole s několika serpentinami.

Pod suťoviskem vás na chvilku čeká pevný, téměř rovný chodník, vedoucí na rozcestí Zamrznutý kotol (2 110 m). Během sestupu suťoviskem můžete obdivovat Zamrznuté pleso v Litvorové dolině pod vámi. Z rozcestí pokračujte vlevo na zelenou značku, která vzápětí začne stoupat silně erodujícím svahem. Cesta je tu zpevněná dřevěnými kládami a na pohled připomíná obří schody. I přes veškerou snahu bývá cesta místy poničena padajícím kamením nebo podmyta vodou při silných lijácích.

Polský hrebeň

Po překonání schodů stanete v sedle Polský hrebeň (2 200 m), odkud můžete obdivovat strmé stěny Gerlachovského štítu, tyčící se vysoko nad Velickou dolinou, kudy budete za okamžik sestupovat. Ze sedla také vede žlutě značená odbočka na vrchol Východná Vysoká. Na vrcholek je to necelých 250 výškových metrů a výstup i sestup by vám dohromady neměl zabrat déle, jak hodinu a půl. Hned na úvod sestupu ze sedla je potřeba překonat skalnatý úsek s kramlemi a řetězy. V porovnání s řetězy pod sedlem Prielom je to vcelku nenáročný traverz.

Velická dolina a Sliezsky dom

Serpentinami v suti a kamení sestoupíte k Dlhému plesu (ano, i Velická dolina má své vlastní DLhé pleso), sevřenému mezi dlážděným chodníkem z jedné strany a suťovým polem ze strany druhé. Za plesem následuje kratší strmé stoupání do široké, téměř rovné části Velické doliny, zvané Kvetnica. A květů je tu opravdu hodně. Mezi nimi si hledá cestu Velický potok, která vzápětí padá Velickým vodopádem do Velického plesa. K vodopádu dovede cesta i vás a nejprve podél něj, posléze podél převislé skály s kapající vodou, zvanou Večný dážď sestoupíte k Velickému plesu a Slizskemu domu (1 670 m), stojícímu na opačném konci plesa.

Stále ještě po zelené značce budete pokračovat v sestupu hustými porosty kosodřeviny na rozcestí Velická polana (1 562 m), kde odbočíte vlevo na žlutou značku a necháte se jí provést lesem přes rozcestí pod Sennou kopou (1 409 m) (někdy zvané také „nad Zrubami“) do Nového Smokovce, a zpět k nádraží ve Starém Smokovci.

Užitečné info

Jeďte vlakem do Popradu-Tatry a přestupte na električku do Starého Smokovce.

Vyhledat spojení

Autem jeďte po dálnici na Poprad-Tatry a na výjezdu 325 sjeďte na silnici do Starého Smokovce. Ve Smokovci zaparkujte na některém z vícero placených parkovišť.

Starý Smokovec TEŽ Starý Smokovec, pozemná lanovka (0:10) Hrebienok (0:55) nad Rainerovou chatou (1:15) Zbojnícka chata (3:25) při Sesterskom plese (3:30) sedlo Prielom (4:40) Zamrznutý kotol (5:15) Polský hrebeň (5:30) Sliezsky dom (6:55) Velická polana (7:10) pod Sennou kopou (7:40) Starý Smokovec, pozemná lanovka (8:45) Starý Smokovec TEŽ (8:50)

Starý Smokovec, Zbojnícka chata, Sliezsky dom, v nouzi četné potoky v dolinách

• Ušetřit asi 250 výškových metrů si můžete využitím pozemní lanovky ze Starého Smokovce na Hrebienok. Lanovka jezdí od 7:30 do 19:00 a za cestu nahoru zaplatíte 8€, 7€ dolů, nebo 9€ za zpáteční jízdenku.
  • Z Hrebienka na rozcestí nad Reinerovou chatou můžete zvolit trochu delší (cca 20 minut), zeleně značenou cestu, vedoucí okolo vodopádů na Studeném potoce.
  • Ze sedla Polský hrebeň můžete vystoupit na vrchol Východná Vysoká. Cesta na vrchol a zpět do sedla zabere cca hodinu a půl. Podrobný popis + video viz. túra Východná Vysoká.