Načítání...

• 15 km
  • 1100 m
  • Ano

Výstup na Rakytov je nádherná túra ve Velké Fatře vedoucí okolo romantické útulny Limba, odkud se vám nebude chtít odejít. Z vrcholu Rakytova je krásný výhled na nejvyšší část hřebene Velké Fatry, Malou Fatru, Nízké nebo Západní Tatry, a dokonce i část Vysokých Tater.

Číst dál

Začátek výstupu na Rakytov

Vydejte se po žluté značce do Teplé doliny, kterou vede pozvolna stoupající asfaltová cesta. Po několika minutách minete velmi silný pramen, vytékající z trubky vlevo od cesty. Tady začíná krátký úsek se skalisky po obou stranách doliny, zvaný prielom Teplého potoka.

Dál v dolině minete horáreň pod Parohami, za kterou se vám na chvilku odkryje celý vrchol Rakytova. Na blízké křižovatce lesních cest se držte vpravo a po pár minutách zahnete vlevo přes potok a začnete prudce stoupat do svahu. V následujícím úseku cesta vícekrát mění směr, proto bedlivě vyhlížejte žluté značky. Později několikrát překročíte svážnici, až se nakonec na jednu napojíte a dojdete pod louku na které stojí útulna Limba.

Útulna Limba

Limba (1 215 m) je romantická malá chatička s jezírkem, pramenem a venkovním posezením, je otevřena celoročně a kromě čaje, kávy nebo piva bývá v nabídce i nějaké to jídlo. Za symbolických 5€ můžete v Limbě přespat na matraci ve vlastním spacáku a v nouzi i na vlastní karimatce v jídelně. Z okolí Limby doslova dýchá klid a pohoda, kterou umocňuje krásný výhled na hřeben Nízkých Tater.

Výstup na Rakytov

Za útulnou pokračujte do lesa, kde krátce potrápíte stehna prudkým stoupáním na travnaté svahy Rakytova, které budete s mírným stoupáním a pěkným výhledem po pravé straně traverzovat až do severného Rakytovského sedla (1 415 m). V sedle se za dobré viditelnosti poprvé odkryjí výhledy na Malou Fatru a turčianskou větev hřebene Velké Fatry. Odbočením vlevo na zelenou značku zahájíte finální výstup na Rakytov, který vede zprvu nízkými porosty jehličnatých stromů a později po travnatých svazích.

Výhled z vrcholu Rakytova (1 567 m) vskutku stojí za všechnu námahu – přímo před vámi se objeví nejvyšší část hřebene Velké Fatry s vrcholy Čierny kameň, Ploská, Borišov, Ostredok a Krížna. V dálce můžete kromě už zmíněných Nízkých Tater a Malé Fatry zahlédnout také Západní Tatry a západní část Vysokých Tater s nezaměnitelným Kriváněm. Orientaci ve výhledu usnadní kovová výhledová růžice.

Sestup z Rakytova je místy docela prudký, a kromě travnatých svahů vede také malou skalní branou, za kterou se otevřou louky južného Rakytovského sedla (1 295 m). Dál cesta lesem traverzuje menší vrcholek a asi po dvaceti minutách začne prudce stoupat na Minčol (1 398 m). Z vrcholu pak pozvolna klesá přes velkou horskou louku k lesu na rozcestí sedlo pod Čiernym kameňom (1 266 m). Kousek za rozcestím je pramen, kde si můžete doplnit vodu.

Sestup do Revúc

Z hřebene začnete sestupovat po červené značce pěšinou vedoucí chvilku přes louky, chvilku zase bukovými lesy. Nejprve jen mírně klesá v traverzu pod Čiernym kameňom, jehož skalnaté stěny můžete vidět za sebou a později začne klesat až ke dvěma salaším.

Hned u salaší odbočte vpravo na nevýraznou a špatně označenou pěšinu a sestupte až na dno doliny k potoku, který překročíte a po loukách nad ním dojdete až k prvním domům ve Stredné Revúci. Červená značka vás dovede ke kostelu na křižovatku s hlavní silnicí, tady odbočíte vpravo a za pár minut už budete stát na autobusové zastávce naproti hospodě.

Vyhledat spojení| Vyhledat spojení k ústí Teplé doliny

Užitečné info

Jeďte vlakem do Ružomberku. Naproti vlakové stanici je autobusové nádraží, odkud jezdí každou hodinu nebo dvě autobus do Liptovských Revúc. Vystupte na zastávce mezi Liptovskou Osadou a Nižnou Revúcou. V jízdních řádek hledejte zastávku „Lipt.Revúce,Nižná Revúca,r.Teplô“.

Vyhledat spojení

Autem pojedete též přes Ružomberok a odbočíte na Donovaly a Banskou Bystrici. V Liptovské Osadě odbočíte vpravo na Liptovské Revúce. Ústí doliny je po pravé straně asi dva kilometry za Liptovskou osadou. Není tu žádné vyznačené parkoviště, parkuje se většinou na okraji silnice do doliny.

hájovňa pred Teplou dolinou útulňa Limba (1:45) severné Rakytovské sedlo (2:20) Rakytov (2:50) južné Rakytovské sedlo (3:30) sedlo pod Čiernym kameňom (4:15) Stredná Revúca (5:45)

pramen na začátku Teplé doliny, pramen u útulny Limba, pramen u sedla pod Čiernym kameňom

• Pokud nikam nespěcháte a chcete nasát co nejvíc z atmosféry Velké Fatry, můžete za strávit noc v útulně Limba (www.utulnalimba.sk) za symbolických 5€. Na matracích ve vlastním spacáku se tu za vyspí až 15 lidí.
  • Jestli máte ještě dost sil a času, můžete si túru protáhnout ze sedla pod Čiernym kameňom po zelené značce do sedla Ploskej (0:45) a po zelené značce vystoupit na rozlehlý vrchol Ploské (1:15). Vrátíte se zpět do sedla Ploskej (1:35) a dále po žluté značce přes louky se salašemi sestoupíte do Vyšné Revúce (3:00).