Načítání...

• 6 km
  • 500 m
  • Ano

Vápeč (956 m) příliš neohromí svou výškou, ale i přes to je z jeho skalnatého vrcholu krásný výhled na okolní vrchy, lesy, louky a vesnici Horná Poruba, ležící hned pod ním.

Číst dál

Výstup na Vápeč

Z rozcestí Horná Poruba, za hôrkou (440 m) se vydejte po červené značce, která vás mírným stoupáním dovede na louky nad vesnicí. Asi po 600 metrech od začátku túry dojdete na rozcestí před malou modrou budovou, vydejte se vlevo a na následujícím rozcestí znovu vlevo. Po dalších 600 metrech narazíte na pramen po levé straně. Kousek za ním značená cesta uhýbá na pěšinu vlevo a zprvu mírně, za nedlouho však prudšeji, stoupá bukovým lesem až k rozcestí Nad Hornou Porubou (700 m). Za rozcestím následuje krátký prudký úsek k první pravotočivé zákrutě, kde je několik laviček a slabý pramen. Odtud cesta mírně stoupá pod skalisky, hemžícími se ještěrkami, a tu a tam se po pravé straně otevře výhled do okolí. Asi po půl kilometru se cesta pozvolna stočí vlevo a prudšeji vystoupá do sedla Palúch (900 m). Ze sedla je to už jen pár minut a několik desítek výškových metrů na skalnatý vrchol Vápče. Těsně pod vrcholem narazíte maličkou jeskyni, která dobře poslouží jako úkryt při zhoršeném počasí. Můžete okolo ní projít rovně, na plošinu s vrcholovou knížkou nebo se u ní otočit vlevo a po značené cestě vystoput ke kříži na samotném vrcholu. Sestup vede stejnou cestou až kousek pod rozcestí Nad Hornou Porubou, kde odbočíte vpravo na modrou značku. U odbočky nestojí žádný rozcestník a je označena jen několika modrými šipkami na stromech, je tedy potřeba pozorně sledovat značení. Asi 300 metrů od odbočky se cesta větví na dvě. Vydejte se vpravo, po dalším půl kilometru překročte svážnici a dál sestupujte po lesní pěšině. Kousek pod svážnicí nepřehlédněte odbočku vlevo a pokračujte na louky nad vesnicí, stále po modré značce, až dojdete mezi první domy a k asfaltové silnici. Pusťe se po ní vpravo a po 100 metrech dojdete k rozcestí Horná Poruba, bus, které je vzdáleno jen 350 metrů od výchozího rozcestí Horná Poruba, za hôrkou.

Užitečné info

Vlakem do Považské Bystrice nebo Trenčína, odtud autobusem do Ilavy na zastávku u nemocnice („Ilava,,nem.“), kde přestoupíte na autobus do Horné Poruby. Vystupte na předposlední zastávce („Horná Poruba,,u Brdárov“) nedaleko rozcestí Horná Poruba, za hôrkou.

Vyhledat spojení

Autem jeďte do Ilavy (z dálnice sjezdem č. 145) a na kruhovém objezdu odbočte na Prievidzu. Po necelých 7 kilometrech odbočte vlevo do Horné Poruby a projeďte jí až nakonec. Auto můžete zaparkovat na samém konci obce u konečné autobusu a pěšky se vrátit několik set metrů k rozcestí.

Horná Poruba, za hôrkou cervena Nad Hornou Porubou (1:00) cervena sedlo Palúch (1:35) zluta Vápeč (1:40) cervena sedlo Palúch (1:45) cervena Nad Hornou Porubou (2:15) modra Horná Poruba, bus (2:45)