Načítání...

• 17 km
  • 1100 m
  • Ano

Cesta vás provede přes skalní římsy ukryté v lese, okolo Mažarné jeskyně, přes rozlehlý travnatý vrchol Tlsté (1 373 m) a nakonec prolezete úzkým skalním oknem na vrchol Ostré (1 247 m). Krásná túra mimo hlavní hřeben Velké Fatry s výhledy na Turčianskou kotlinu, Malou Fatru, hlavní hřeben Velké Fatry a při dobrém počasí se mezi stromy ukáže i Velký Choč nebo Západní Tatry.

Číst dál

Výstup na Tlstou a Ostrou

Pokud vyrážíte z centra, vydejte se po žluté značce, která vás dovede ke konečné zastávce autobusu, poblíž parkoviště na okraji vesnice, a ještě o kousek dál, k památníku SNP (Slovenské Národné Povstanie).

Z rozcestí u památníku SNP (505 m) se vydejte po žlutě značené asfaltové cestě do Gaderské doliny, minete několik chat na druhém břehu potoka a menšího parkoviště po levé straně. Přes rozcestí Konský dol, ústie (515 m) pokračujte stále po asfaltové cestě, až dojdete k rozcestí ústie Vápennej doliny (525 m), kde odbočíte vpravo, přejdete napříč loukou do lesa a začněte stoupat Vápennou dolinou.

Jeskyně Mažarná

Zprvu pozvolně stoupající cesta se stane strmější a objeví se první skalní stěny a římsy, mezi kterými se cesta klikatí. Takovým terénem vystoupáte až k jeskyni Mažarná, jejíž široký vchod se nachází v dlouhé převislé skalní stěně. Z její temnoty se ozývá kapání vody a skřeky netopýrů. Vstup do jeskyně je sice zakázaný, nicméně pokud máte v batohu čelovku (a to byste mít měli), v nahlédnutí nic nebrání.

Za jeskyní vystupte několika schody na další římsu s bezvadným výhledem do nížiny a na jižní část Lúčanské Malé Fatry s nezaměnitelným vrcholem Kľak. Zbývá ještě překonat několik skalisek, některé z nich za pomoci řetězů, a ocitnete se opět lese. Klikaté stoupání lesem pokračuje až těsně pod rozlehlý, travnatý vrchol Tlsté.

Ze samotného vrcholu je skvělý výhled na protější Ostrou, nedaleký Lysec a další okolní vrcholy, na hluboké lesy a část hlavního hřebene Velké Fatry, Malou Fatru a při dobré viditelnosti i na Velký Choč nebo vrcholky Západních Tater.

Z Tlsté pokračujte po zeleně značené, zvlněnépěšině, neustále přebíhající z pravé strany hřebínku na levou a zase zpátky. Kousek za nenápadným vrcholkem Lubená (1 414 m) se cesta stáčí vpravo, klesá několik desítek výškových metrů mezi vápencovými skalisky a přechází opět do lesa. Cesta lesem je mírně zvlněná bez větších stoupání nebo klesání a je zakončena krátkým výstupem na Zadnou Ostrou (1 254 m).

Skalním oknem na Ostrou

Pokračujíce dále po žluté značce přelezete vícero skalisek a za několik okamžiků dojdete na rozcestí pod Ostrou (1 190 m), kde začíná závěrečné stoupání na její vrchol. Hned zpočátku je potřeba překonat skalnatý úsek zajištěný řetězem, následovaný velkými schody. Za schody přelezete další kratší úsek s řetězem a proplazíte se nevelkým skalním oknem - poslední překážkou v cestě na vrchol, který je odtud už jen pár kroků.

Na Ostré je, stejně jako na Tlsté, plechová krabice s vrcholovou knížkou plnou záznamů od předchozích turistů. Z vrcholu je krásně vidět sousední Tlstá, hřebínek zpět na Zadnú Ostrú s téměř holým jižním svahem, a za ním hlavní hřeben Velké Fatry. Na opačné straně uvidíte část Turčianské kotliny a protější Lúčanskou část Malé Fatry.

Zpět do Blatnice

Z Ostré sestupte zpět na rozcestí pod Ostrou, odbočte do lesa po levé straně a pokračujte v sestupu po žlutě značené pěšině k rozcestí Muráň (1050m). V horní části sestupu je správná cesta jasně zřetelná a obchází několik vápencových stěn ukrytých v lese. V nižší části se pěšina trochu ztrácí a je potřeba věnovat větší pozornost značení.

Z Muráně pokračujte po modré značce zprvu prudším, později již pozvolným, klesáním dolinou Konský dol, až asi po hodině a čtvrt chůze dojdete zpět do Gaderské doliny, kde odbočíte vlevo a po žluté značce se vrátíte zpět do Blatnice.

Video

Užitečné info

Jeďte vlakem do Martina, kde přestopíte na autobus do Blatnice. Jestli autobus končí v Blatnici, vystupte až na konečné, pokud pokračuje dál, vystupte v centru vesnice zastávka Dom služeb.

Vyhledat spojení

Pojedete-li autem, jeďte až na velké parkoviště na okraji vesnice.

Blatnica, pamätník zluta Konský dol, ústie (0:10) zluta ústie Vápennej doliny (0:30) modra jaskyňa Mažarná (1:30) modra Tlstá (3:00) zelena Zadná Ostrá (4:00) zluta sedlo Ostrej (4:10) zluta Ostrá (4:20) zluta sedlo Ostrej (4:30) zluta Muráň (5:00) modra Konský dol, ústie (6:15) zluta Blatnica, pamätník (6:25)

Není!

• Mezi rozcestím Konský dol, ústie a ústie Vápennej doliny je značená odbočka na Blatnický hrad (0:25) - zříceninu hradu založeného v druhé polovině 13. století.
  • Sestup Blatnickou dolinou. Z Ostré po žluté zpět na Zadnú Ostrú (0:20), pak po žluté strmý sestup Juriášovou dolinou až na dno Blatnické doliny (1:30) a vpravo po zelené až do Blatnice. (2:30).