Načítání...

• 17 km
  • 960 m
  • Ano

Lysec (1 381 m) stojí mimo hlavní hřeben Velké Fatry a zavítá sem jen málo turistů, většinou místních. Právě proto, že sem nechodí mnoho lidí, má Lysec onu tajemnou atmosféru fatranské divočiny, ale nechybí mu ani hezký výhled z vrcholu.

Číst dál

Výstup na Lysec

Od turistického rozcestníku u zastávky se vydejte po modré značce, která vás vyvede za vesnici na křižovatku, kde odbočíte vlevo a budete velmi pozvolna stoupat Jasenskou dolinou. Po dvou kilometrech se po pravé straně objeví malé lyžařské středisko. Pokud přijedete autem, můžete ho nechat zde na velkém neplaceném parkovišti u cesty. Od parkoviště, na jehož okraji stojí rozcestník Kašová, pokračujte po modré značce hlouběji do doliny, okolo menšího parkoviště u chaty Lysec, kde se nachází i další rozcestník. 500 metrů odtud modře značená cesta uhýbá vpravo přes malou lávku na lesní pěšinu, která po několika metrech vyústí na rozcestí se širší svážnicí. Tu překročte na protější pěšinu a začněte strmě stoupat lesem.

Asi po 100 výškových metrech se stoupání zmírní, když se pěšina napojí na širší svážnici. Pokračujte ve výstupu lesem až na úzkou louku (bývalou pastvinu), jejíž začátek leží ve výšce okolo 970 m. Hned na začátku louky po levé straně stojí mohutný strom a za ním pozůstatky salaše, o kousek výš stojí rozcestník Grúň (975 m). Touto úzkou ale velmi dlouhou loukou, tu a tam přerušenou skupinkou stromů, se klikatí (stále modře značená) pěšina až téměř pod vrchol Lysce. Během výstupu loukou narazíte na další zbytky salaší a také se odkryjí první výhledy na hřebeny Malé Fatry a Turčianskou kotlinu s městem Martin. Asi 100 výškových metrů pod vrcholem přibyde na louce stromů a stoupání je prudší.

Výhled z Lysce

Z Lysce je krásný výhled na Velkou Fatru, zejména vrcholy Rakytov, Ploská nebo Borišov jsou odtud jako na dlani. Trochu dál můžete za dobrého počasí vidět i hřeben Nízkých Tater nebo Velký Choč.

Z vrcholu začněte sestupovat po žluté značce po hraně travnatého svahu, minete novější salaš po pravé straně a klesnete až na konec louky, kde je ve výšce 1086 metrů po levé straně na smrku rozcestník Polka. Kousek za ním cesta uhýbá prudce vlevo do svahů menších luk. Zde cesta není moc dobře značená, ale bývá dobře vyšlapaná, takže by neměl být problém s orientací. Takto sestoupíte asi 100 výškových metrů, pak pěšina vyústí na svážnici, po které se vydáte vpravo a budete už jen zvolna klesat lesem.

Svážnice vede zprvu téměř rovně, pak se dlouze stáčí vpravo a chvíli po té prudce vpravo a vyústí na louky, kde se stočí vpravo a zavede vás na chvíli opět do lesa. Z lesa vyústí na další podlouhlou louku s několika vysokými smrky. Vyšlapaná široká cesta vede rovně po louce a dovede vás na okraj menší sjezdovky, kde odbočíte na svážnici do lesa vlevo. Po několika minutách dojdete na okraj lesa na rozcestí Medzijarky ve výšce 740 metrů.

Pokud máte auto u lyžařské střediska v Jasné dolině odbočtě vpravo na zelenou značku, která vás dovede zprvu lukami, později lesem, přímo na parkoviště. Jinak pokračujte po žlutě značené cestě napříč loukou po vyšlapané pěšině, která se po chvíli stočí vpravo a provede vás okolo větší salaše až k lesu. U lesa se napojíte na svážnici, po které sestoupíte až do Belianskej doliny. Z doliny už vás žlutá značka dovede zpět do vesnice Belá-Dulice.

Užitečné info

Vlakem, autobusem: Jeďte vlakem do Martina, kde přestopíte na autobus jedoucí přes vesnici Belá-Dulice (většinou směr Necpaly), kde vystoupíte na zastávce Obecný úrad s kostelem po pravé a školou po levé straně.

Vyhledat spojení

Autem: Můžete dojet až na velké neplacené parkoviště pod lyžařským střediskem v Jasenské dolině. Při zpáteční cestě sem můžete sestoupit po zelené značce z rozcestí Medzijarky.

Belá-Dulice modra Kašová (0:45) modra chata Lysec (1:05) modra Grúň (2:30) modra Lysec (3:50) zluta Medzijarky (4:20) zluta Slávkova dolina, ústie (5:00) zluta Belá-Dulice (5:30)

není

• Pokud chcete túru na Lysec spojit s více denním pobytem na hřebenech Velké Fatry, můžete se z jeho vrcholu vydat na chatu Pod Borišovom, ležící mezi vrcholy Ploská a Borišov. Cesta z Lysce na chatu trvá asi 4 – 5 hodin a vede zprvu po modré značce pod vrchol Malý Lysec a odtud dále po značce červené, přes vrcholy Štefanová, Javorina a Šoproň.