Načítání...

• 18 km
  • 1320 m
  • Ano

Ďumbier je nejvyšším vrcholem Nízkých Tater a v sezoně jej navštěvuje mnoho lidí. Pokud nechcete na vrchol stoupat spolu s mnoha dalšími turisty, vydejte se touto cestou a objevte méně navštěvovanou oblast pod nejvyšší částí Nízkých Tater, přístupnou jen 3 měsíce v roce.

Číst dál

Výstup na Ďumbier

Túra začíná u autobusové zastávky před vjezdem na parkoviště, na rozcestí Lúčky (930 m). Od zastávky se vydejte po zelené značce mezi stromy a za okamžik se octnete na louce, kterou přejdete a v lese se napojíte na širokou cestu na svážení dřeva. Ta vás mírným stoupáním dovede na rozcestí pod Krčahovom (1 060 m), kde odbočíte vlevo na červenou značku, překročíte potok a úzkou pěšinou vystoupáte několik desítek výškových metrů na vyvýšeninu porostlou trávou a mladými jehličnany.

Pár minut sledujte úzkou pěšinu, až vás dovede na širší cestu, po které se vydáte vpravo a vystoupáte táhlou zákrutou k lesu. V těchto místech chybí souvislé značení a znovu se objevuje až v lese, buďte proto opatrní. V lese na vás čeká jen mírně zvlněná cesta, zakončená přechodem mokřadu po rozpadlé lávce a octnete se na širším prostranství, které sloužilo k překládání dřeva. Odtud vede několik cest. Správná je úplně vlevo a je dobře označená.

Cestu sledujte asi 200 metrů a u osaměle stojícího smrku s červenou značkou odbočte na pěšinu vlevo. Pěšina je částečně dlážděna kameny a s potokem po pravé straně vás vyvede z lesa na zpustlé, vykácené svahy, kterými vystoupáte až do sedla Javorie (1 487 m).

Přes Tanečnicu a Prašivou

Dosud nebyla cesta zrovna nejhezčí, ale další pokračování to bohatě vynahradí – odtud vás na Ďumbier dovede pěšina klikatící se přes malé horské louky, porostlé trsy borůvčí, skrz hustou kosodřevinu a nízké lesy a nakonec přes travnatý hřeben.

Ze sedla vykročte vpravo a sledujíc žlutou značku začnete stoupat na Tanečnicu (1 681 m), jejíž vrchol obejdete zprava. Tady se poprvé otevře panoramatický výhled na hlavní hřeben Nízkých Tater, který z této strany působí mnohem majestátněji než ze strany jižní. S takovým výhledem před očima sestoupáte asi sto výškových metrů, abyste je mohli posléze opět vystoupat na Prašivou.

Následuje, krátký sestup a táhlé stoupání kosodřevinou na travnatý, pozvolna se zvedající, severní hřbet vrcholu Krúpova hola. Ačkoliv se přímo před vámi vine na Krúpovou holu pěšina, není to značená cesta, a tak byste měli na křižovatce pod ní odbočit vpravo a vystoupat nahoru po modré značce serpentinami z rozcestí pod Krupovou holou.

Tak se dostanete na rozcestí Krúpové sedlo (1 925 m), ze kterého vede červeně značená odbočka na vrchol Ďumbieru (2 043 m). Cesta je z větší části dlážděna obrovskými kameny a zpočátku vede přímo podél hřebene a tu ta tam vás dovede na samý okraj hlubokého skalnatého srázu. Po chvíli cesta uhne mírně vpravo a na vrchol vás dovede svahem pokrytým trávou a spoustou velkých kamenů.

Výhled z Ďumbieru

Z vrcholu Ďumbieru je nádherný výhled na téměř celý hřeben Vysokých Tater, počínaje Slavkovským štítem úplně vpravo, pokračujíce přes Gerlachovský štít, Vysokou, Kriváň a Svinicu, za kterou již začínají Západní Tatry se známými vrcholy Bystrá, Klín, Baranec, Tri kopy, Baníkov, Pachola a Sivý vrch úplně vlevo. Vidět je odtud také například Velký Choč nebo Malá Fatra. Když se podíváte podél hřebene na západ, uvidíte Chopok, Dereše a Chabenec.

Návrat vede zpočátku stejnou cestou přes Krúpové sedlo a po zelené značce zpět serpentinami na rozcestí pod Krupovou holou. Odtud budete pokračovat po zelené značce stále dolů do Široké doliny na rozcestí záver Širokej doliny (1 416 m) a dál po široké lesní cestě pozvolným klesáním na rozcestí pod Krčahovom, odkud cestu zpět do Lúček už znáte.

Užitečné info

Autem jeďte do Liptovského Mikuláše a odbočte na Demanovskou dolinu (popř. lyžařské středisko Jasná), zaparkujte na velkém placeném parkovišti naproti vleku v Lúčkách. Vlakem se lehko dostanete do Liptovského Mikuláše a z autobusového nádraží (hned vedle vlakového) autobusem směr Demanovská dolina (Jasná) na zastávku Lúčky („Demänovská Dolina,,Lúčky“).

Vyhledat spojení

Lúčky zelena pod Krčahovom (0:30) cervena sedlo Javorie (1:45) zluta pod Krúpovou holou (3:30) zelena Krúpové sedlo (3:45) cervena Ďumbier (4:10) cervena Krúpové sedlo (4:30) zelena pod Krúpovou holou (4:40) zelena záver Širokej doliny (5:30) zelena pod Krčahovom (6:20) zelena Lúčky (6:45)

jen potoky v závěrech dolin

• Pokud máte dost sil a času, můžete se z Ďumbieru vydat ještě na Chopok (1:30) a sestoupit po modré značce přes rozcestí Luková (2:05) a pod Orlou Skalou (2:30) do střediska Jasná k Mikulášské chatě (3:20), odkud po žluté značce okolo Vrbického plesa dojdete na konečnou autobusu („Demänovská Dolina,,Jasná“) (3:30) u hotelu Grand. Pokud máte v Lúčkách auto, můžete se tam svézt autobusem.
  • Jestli se nemusíte vracet nazpět do Lúček, můžete si protáhnout putování po hřebeni a z Ďumbieru sestoupit zpět do Krúpového sedla (0:20) a po červené značce se vydat na chatu generála M. R. Štefánika (www.chatamrs.sk)(1:10) a dál přes Králičku (1:40) a Kumštové sedlo (2:20) na Čertovicu (3:30). Odtud se dostanete některým z ne příliš frekventovaných autobusů (zastávka „Čertovica,,motorest“).
  • Z chaty M. R. Štefánika můžete sestoupit také na jižní stranu Nízkých Tater na Trangošku (1:20) a cestou si udělat odbočku na prohlídku Jaskyně mŕtvych netopierov (www.jmn.sk).