Načítání...

• 15 km
  • 1020 m
  • Ano

Výstup na Chopok, nejnavštěvovanější vrchol Nízkých Tater. Túru obohatíme o několika kilometrovou „procházku“ po hřebeni s překrásnými výhledy.

Číst dál

Výstup na Dereše a Chopok

Z rozcestí Biela púť (1 120 m) vykročte po žluté značce podél vodní nádrže, parkoviště a konečné autobusu. Přímo naproti vjezdu na autobusovou zastávku cesta odbočuje vpravo na pěšinu vedoucí do lesa. Ta vás okolo Vrbického plesa dovede na rozcestí Mikulášská chata (1 135 m), kde odbočíte vpravo a stále sledujíc žlutou značku pozvolna vyjdete nad poslední hotely a budovy střediska. Záhy z cesty zmizí asfalt a pár minut poté vejdete do lesa. Na rozcestí na začátku lesa se držte vlevo. Na malé mýtině překročíte dva mosty a budete pokračovat pozvolným stoupáním dolinou.

Sklon stoupání se trochu zvýší před rozcestím Tri vody (1 375 m). Nedaleko za rozcestím vyjdete z lesa a odkryje se výhled na strmé severní stěny hřebene Nízkých Tater, na který míříte. Závěrečné stoupání do sedla Polany (1 837 m) je prudké a usnadňuje ho několik serpentin. Odměnou za výstup je krásný pohled na výrazné vrcholy Kotliská a Skalka na jihozápadě.

Ze sedla vykročte po červené značce vlevo a vychutnejte si nádhernou, nenáročnou procházku po hřebeni s velmi mírným stoupáním. Za dobrého počasí budete doprovázeni výhledy na protější Západní Tatry a sousední Vysoké Tatry, a tak ani nebudete vědět, jak rychle vám uteklo asi dva a půl kilometrový úsek pod vrchol Dereše (2 004 m). Jakmile stanete pod ním, rozšíří se výhledy o Chopok s horní stanicí stanici lanovky hned pod ním a Ďumbier (2 043 m) – nejvyšší vrchol Nízkých Tater.

Samotný vrchol, který vypadá jako větší hromada kamení, není přístupný a cesta ho zprava obchází a klesá na stejnojmenné rozcestí – Dereše. Stále po červené značce pokračujte krátkým sestupem a znovu pozvolným stoupáním pod budovu lanovky, na rozcestí Chopok (1 995 m).

Chopok

Pod rozcestím stojí Kamenná chata pod Chopkom, často zvaná prostě Kamienka. Přímo nad ní se tyčí Chopok (2 024 m), o něco větší hromada kamení než Dereše. Na Chopok vede krátký chodník, po kterém rozhodně stojí za to vystoupit. Výhledy do všech stran jsou zkrátka úžasné – majestátní masiv Ďumbieru na východě, Skalka na západě, jako na dlani budete mít Liptovskou kotlinu s nádrží Liptovská Mara. O něco dál na sever a severovýchod se rozkládají Západní Tatry a Vysoké Tatry.

Z vrcholu sestupte zpět na rozcestí u stanice lanovky, odkud budete sledovat modrou značku, po které podél lanovky sestoupíte na rozcestí Luková (1 678 m) a ještě níže na rozcestí Pod Orlou skalou (1 475 m). Odtud už lesem, později podél sjezdovky, sestoupíte k Mikulášské chatě a odtud už známou cestou zpět na Bielu púť.

Užitečné info

Autem jeďte do Liptovského Mikuláše a odbočte na Demänovskou dolinu, kde zaparkujete na některém z placených parkovišť. Vlakem se lehko dostanete do Liptovského Mikuláše a z autobusového nádraží (hned vedle vlakového) jeďte autobusem do Demänovské doliny na konečnou.

Vyhledat spojení

Biela púť zluta Mikulášska chata (0:15) zluta Tri vody (1:00) zluta sedlo Polany (2:20) cervena Dereše (3:05) cervena Chopok, rozcestí (3:30) seda Chopok (3:45) seda Chopok, rozcestí (3:55) modra Luková (4:35) modra Pod Orlou skalou (4:55) modra Mikulášska chata (5:40) zluta Biela púť (5:50)

Kamenná chata pod Chopkom

• Cestu zpět si můžete zkrátit systémem lanovek (A1, A4, B3).
  • Pokud Vám zbývá dost času, můžete si túru protáhnout na Ďumbier (1:30) a sestoupit po zelené značce do Lúčok (4:05). Odtud autobusem do Lipt. Mikuláše, nebo zpět do výchozího místa k hotelu Grand. Podrobnosti v túře na Ďumbier.